Ibrah #1

Benda baik;
Walaupun selalu buat, masih belum tentu lagi akan rasa biasa dengan benda baik tu.

Contoh;
bila senyum, bagi salam, hulur sedekah;
mesti akan terasa kat hati;
‘Aish, ni kena teruskan ni. *Sebab ni benda baik*..’

Berbeza dengan benda jahat.

Benda jahat;
Kalau dah biasa sangat buat, mesti dah rasa tak bersalah bila buat.

Contoh;
Bila biasa menipu; confirm tak rasa alah pun bila menipu.
Bila biasa mencuri; mesti rasa selesa je bila mencuri.
Bila biasa buat maksiat; mesti tak rasa bersalah bermaksiat.

***
Mungkin sama jugak dengan ni.

Dulu ingat benda ni macam kerja kotor, kerja busuk.

Bila dah selalu buat; dah tak terasa busuk.
Bila dah selalu tukar, dah tak alah dah dengan kotornya.

Sesungguhnya banyak ibrah yang boleh diambil dengan membela kucing.

Antaranya, waktu bersihkan ‘faeces’ dan ‘urine’ beliau.

Terima kasih Molly. :,)

image

Advertisements

2 thoughts on “Ibrah #1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s